Halaman

Isnin, 14 Disember 2009

Akan Datang Menemui Seluruh Rakyat Kelantan 2010..!!

Al-Hamdulillah..syukur ke hadrat Allah S.W.t pada 13 /12/09 saya bersama dua orang sahabat telah mengisi borang permohonan untuk menubuhkan sebuah NGO yang berkonsepkan motivasi dan pembinaan insan.

Badan NGO ini telah diberi nama sebagai "Persatuan Akademi Motivasi Insan Kelantan"(TEAM BINA INSAN) yang mana keanggotaan penaja terdiri daripada ahli yang begitu komited dan iltizam dalam bidang motivasi dan pembinaan insan.InsyaAllah ..mengikut kata pegawai yang menguruskan permohonan semalam..mungkin awal atau tengah bulan satu 2010 persatuan ini akan diiktiraf dan mendapat pengesahan.

Dikesempatan ini juga saya selaku Presiden Penaja Persatuan Akademi Motivasi Insan (Team Bina Insan) ingin mengucapkan ribuan terima kasih atas sokongan orang-orang kenamaan,tuan-tuan guru yang bersedia berkongsi pengalaman,Ustaz Asri selaku Penasihat persatuan ini,sahabat-sahabat AJK yang bersedia memberi komitmen dalam perjuangan ini,ibu bapa dan seluruh warga yang terlibat.

InsyaAllah saya akan susuli dengan mewar-warkan perkembangan persatuan ini dan akan membuka keahlian kepada mereka yang bersedia menempuh jalan perjuangan ini semata-mata kerana Allah.

Bagi yang pernah mengikuti ceramah saya dan berminat untuk menjadi failitator terutama para lepasan universiti atau masih belajar di universiti , saya mempersilakan dengan segala hormat untuk turut serta.

Akhir kata,salam motivasi dan jangan lupa ambiklah satu sudut masa tidak kira sebelum tidur atau bila-bila untuk sama-sama "One Minute For Yourself" sempena tahun baru maal hijrah.

Wassalam.

Ahad, 6 Disember 2009

DOA YANG SANGAT WAJAR DIAMALKAN DI ZAMAN INI (AYAT PENGERAK)


Dipetik drp laman :darussyifa.org

Ada satu doa yang pendek tetapi sangat besar manfaatnya sekiranya diamalkan dalam kehidupan seharian kita. Doa yang dimaksudkan seperti sabda Rasulullah s.a.w. seperti berikut;




Rasulullah s.a.w. mengajarkan kepada umatnya satu doa yang jika dibaca tiga kali di waktu pagi dan tiga kali di waktu petang maka akan terhindarlah kepada yang membacanya daripada segala kemudaratan disepanjang hari tersebut. Doa daripada hadis di atas adalah seperti berikut;


Mengikut kamus Dewan Bahasa Edisi Ketiga, ”Mudarat” membawa maksud seperti berikut;

1. Tidak Beruntung, Menanggung Rugi
2. Tidak Berhasil, Tidak Berjaya, Gagal
3. Berbahaya
4. Melarat, Bertambah Payah


Dengan itu jika kita amalkan doa yang tersebut di atas, insya’Allah kita akan terhindar daripada ”mudarat” yang disebutkan. Maka dengan itu faedahnya yang diperolehi ialah kita akan;

1. Beruntung, Tidak Menanggung Rugi.
2. Berhasil, Berjaya dan Tidak Gagal.
3. Selamat dari bahaya.
4. Tidak melarat, Menjadi Senang.


Keberuntungan beramal dengan doa ini

Terhindar Daripada Bahaya

Tuan Guru Dato’ Dr. Haron Din menamakan doa ini sebagai ”Ayat Pengerak” kerana dengan membaca doa ini boleh mengerakkan hati kita untuk meneruskan atau tidak bila hendak melakukan sesuatu kerja-kerja yang berbahaya. Tuan Guru memberikan petua bagaimana untuk beramal dengan doa ini seperti berikut;

• Bila hendak memulakan perjalanan samaada perjalanan yang dekat ataupun jauh, mengembara ke tempat yang telah biasa ataupun yang belum pernah dikunjungi dan sebagainya atau untuk memulakan sesuatu pekerjaan yang mungkin biasa atau berisiko seperti masuk hutan untuk berburu, memancing, menyembelih binatang, bekerja di tempat pembinaan, dan seumpamanya, maka sebelum itu bacalah doa ini sebanyak tujuh kali. Insya’Allah, Allah s.w.t akan melindungi kita daripada segala bentuk kemudaratan, kejahatan dan bahaya yang mungkin ada di sekeliling kita.

• Jika bacaan tersekat-sekat atau terlupa atau ketika sedang membaca ada gangguan seperti gangguan telepon berdering, gangguan daripada anak-anak, gangguan daripada rakan-rakan yang menyapa dan sebagainya yang menyebabkan kosentrasi bacaan terganggu, maka berehatlah dahulu. Jangan diteruskan perjalanan atau pekerjaan tersebut. Setelah berehat beberapa ketika, baca sekali lagi sehingga tujuh kali bacaan. Jika sekiranya bacaan tujuh kali itu lancar baru teruskan perjalanan atau pekerjaan tersebut. Jika diteruskan juga perjalanan atau pekerjaan sedangkan bacaannya tidak lancar, mengikut pengalaman Tuan Guru, kita boleh terkena dengan kemudaratan yang mungkin ada dihadapan kita.

Perlu diingatkan disini bahawa, insya’Allah kita boleh terlepas daripada kemudaratan yang dinamakan Qada’ Muaalaq iaitu ketentuan Allah yang boleh berubah dengan kita berusaha melalui berdoa kepada-Nya. Bagaimanapun jika ianya Qada’ Mubram iaitu ketentuan Allah yang tidak boleh berubah seperti mati maka kalau ajal telah tiba kita membaca doa ini seribu kali sekali pun pasti kita akan mati.

Terhindar Daripada Kemudaratan Makanan

Makanan dan minuman yang masuk ketubuh badan kita sebahagiannya mengandungi bahan kimia yang beracun. Racun tersebut tidak memberi kesan untuk jangkamasa pendek tetapi terbukti sebahagiannya memudaratkan tubuh badan untuk jangkamasa panjang. Penyakit yang begitu sinonim dewasa ini dalam masyarakat kita seperti kanser, diabetes, dan sebagainya adalah berpunca daripada makanan dan juga minuman. Untuk mengelakkan makanan yang kita makan membawa mudarat kepada tubuh badan adalah disarankan agar mengamalkan doa ini sekurang-kurangnya tiga kali sebelum menjamah apa sahaja makanan dan minuman. Insya’Allah dengan keberkatan membaca doa ini semua makanan dan minuman yang halal, yang dimakan dan diminum tidak memudaratkan tubuh badan kita.

Terhindar Daripada Sihir

Perbuatan belajar dan mengamalkan ilmu sihir hukumnya adalah syirik dan mereka yang syirik akan mendapat balasan laknat Allah s.w.t. dan mereka akan ditempatkan di dalam neraka selama-lamanya melainkan jika sempat bertaubat sebelum mati.

Kesan perbuatan sihir boleh terkena kepada sesiapa sahaja dengan izin Allah s.w.t. Ada sihir untuk tujuan kecantikan seperti memakai susuk dan kebanyakan amalan sihir adalah untuk tujuan khianat yang boleh memudaratkan seseorang dan sesetengahnya boleh membawa maut.

Ada perbuatan sihir yang sememangnya ditujukan kepada seseorang kerana dorongan hasad dengki, dan ada juga yang terkena sihir dengan tidak disengajakan seperti secara tidak sengaja termakan makanan dan minuman yang mengandungi santau.

Pengalaman penulis berhenti makan dengan seorang sahabat di sebuah gerai makan. Gerai tersebut terletak di tepi jalanraya. Ketika hendak menjamah makanan, tiba-tiba pinggan kaca yang berisi nasi terbelah dua. Dalam peristiwa yang lain, sahabat penulis itu menceritakan dia pernah minum di sebuah restoran dimana gelas ditangannya pecah sebelum sempat sampai ke mulutnya. Kedua-dua kejadian ini berlaku kerana makanan dan minuman tersebut ada mengandungi sihir santau. Dia terhindar daripada mudarat sihir dengan berkat beramal dengan doa ini setiap kali sebelum menjamah makanan dan minuman.

Dalam hal yang lain pula, ada juga sihir digunakan untuk tujuan melariskan jualan makanan. Unsur-unsur bahan sihir tertentu dimasukkan ke dalam makanan yang menyebabkan sesiapa yang menjamah makanan tersebut akan merasakan masakan tersebut sungguh sedap. Dengan mengamalkan doa ini insyaAllah kita hanya akan merasa yg asal tanpa dipengaruhi faktor lain.


Terhindar Daripada Gangguan Makhluk Halus

Apabila kita pergi ke sesuatu tempat yang pada kebiasaannya tempat tersebut makhluk halus berkeliaran atau tinggal seperti di tepi tasek, di dalam hutan, di bangunan yang telah lama di tinggalkan dan sebagainya, maka kita terdedah kepada gangguan makhluk ini. Namun begitu jika kita beramal dengan doa ini insya’Allah mereka tidak berjaya untuk mengusik, manakut-nakutkan dan memudaratkan kita.

Satu perkara yang penting juga, apabila kita pulang ke rumah dari tempat yang disebutkan di atas, kadang kala makhluk itu akan mengekori kita dan masuk ke dalam rumah kita tanpa kita sedari. Jika kita mempunyai anak-anak kecil mereka mudah diganggu oleh makhluk ini, akibatnya anak kecil kita menangis tidak henti-henti. Untuk mengelakkan mereka masuk ke rumah kita, bacalah doa ini tiga kali kemudian ludah ke sebelah kiri sebelum kita masuk ke dalam rumah.

Di dalam hadis yang tersebut di atas, Rasulullah s.a.w. mengajarkan supaya membaca doa ini tiga kali, dengan itu mungkin kurang berkesan jika kita membacanya kurang daripada tiga.

Semoga artikel pendek ini memberi manfaat kepada yang membaca dan mengamalkannya, insya'Allah

Jumaat, 20 November 2009

"Golden Holiday"

Salam..Alhamdulillah akhirnya sampai jugak akhir tahun persekolahan 2009.Tak sangka..rasanya baru jer "posting".Pejam-celik dah habis dah ngajar untuk tahun 2009...cuti sekolah tak leh nak rilek lebih2 jugak lah..walaupun tak mengajar kat sekolah..ada jugak ler kursus dalam cuti.

Kepada seluruh pelajar sekolah..cuti tuh jgn asyik duk berfoya-foya lebih-lebih..jgn lupa siapkan kerja rumah time cuti ni.Kalau kat Kelantan ni mesti setiap pelajar dan murid diberi kerja cuti sekolah yang dipanggil "Golden Holiday" gitu.

So,nak bercuti kat mana-mana pun ok..tapi belajar tetap belajar.

InsyaAllah ..ada rezeki tahun depan cadang nak mula wat master lah pulak..secara pjj.

Sabtu, 14 November 2009

Syukran Jazilan USM K.Kerian

SAlam motivasi..ingin saya dedikasikan ucapan terima kasih kerana menjemput saya sebagai penceramah dan tahniah kepada penganjur program bulan ibadah yang di anggotai oleh pelajar perubatan tahun pertama di Fakulti Sains Perubatan HUSM.

Tidak lupa juga buat Ustaz Rusdian ,Pengarah Pusat Islam HUSM yang memang sporting dan setia menunggu dan mendengar ceramah saya sampai habis.

Saya ingin berkongsi sedikit saranan yang telah diberikan pada ceramah saya semalam..saya amat mengharapkan suatu perubahan ke arah menggabungkan elemen perubatan moden dengan elemen kerohanian.Antaranya saya menyarankan agar setiap para doktor dan pembantu perubatan agar menjadikan amalan menyebut basmalah setiap kali merawat pesakit kerana setiap perbuatan yang baik itu jika dimulakan dengan basmalah akan ada keberkatannya.Selain itu..saya juga menyarankan agar ahli perubatan menyarankan kepada pesakit agar sebelum makan ubat , bacalah basamalah ,al fatihah dan selawat syifa.Ini kerana Al-Quran adalah penawar.Maka apabila digabungkan kaedah ini..moga-moga kita akan sentiasa ingat pada Allah yang Maha Penyembuh..dan ubat hanyalah sebagai ikhtiar.

InsyaAllah semoga semua yang hadir dalam sesi interaksi semalam akan mendapat suatu input yang boleh diimplementasikan dalam hidup kita bersama.

Sekali lagi terima kasih kepada semua pihak yang terlibat .Semoga amalan baik ini diterima Allah sebagai amalan yang soleh..Amiin.

Sabtu, 7 November 2009

Red Warrior : Duit Rakyat Habis,Apa Sudah Jadi ?!

Saya ingin mengucapkan "Tahniah" kepada skuad bola sepak negeri sembilan di atas kemenangan sebagai juara piala F.A yang telah berjaya membelasah dan mengkucar-kacirkan serta memper'bodoh'kan pertahanan kelantan yang angkuh.Kemenangan 3 berbalas satu merupakan suatu rahmat dari tuhan yang perlu disyukuri oleh pemain dan penyokong skuad negeri sembilan.

Namun yang menjadi persoalan sekarang apa sudah jadi kepada skuad Kelantan..? Terlalu ghairah nak menang ...!! sehingga terlalu hambar permainan dalam keadaan benteng pertahanan yang terlalu rapuh...atau terlalu tertekan kerana berdepan dengan pihak lawan yang berstrategi..?Saya tidaklah menonton keseluruhan pemainan kerana nak siapkan modul ceramah..tapi sempat lah jugak tengok sekejap-sekejap.

Apa yang menyedihkan lagi ,apabila penalti dikenakan disebabkan berlaku kekasaran juga telah menaikkan darah penyokong kelantan yang tidak senang duduk sejak awal permainan.Ada yang angkat punggung ..ada juga menunjukkan protes dengan membakar mercun dan membaling botol..malah ada yang lebih "dayus" sanggup membakar kerusi dan sepanduk ibarat "orang kalah judi".

Apakah ini suatu pengajaran kepada kepimpinan Kelantan bahawa dengan menaja tiket dan sebagainya merupakan suatu pengajaran agar tidak menyalahgunakan wang rakyat dan amanah kepimpinan dalam membentuk masyarakat bertamadun.

Sungguh memalukan lagi dengan kehadiran penyokong yang sanggup menukar iman mereka dengan ber'tuhan'kan bola..solat entah dilaksana atau tidak..membuat onar dengan membaling botol dan mercun ke padang..tambah menjijikkan sanggup membakar harta awam seperti kerusi stadium yang tidak berdosa itu.Apakah ini yang cuba ditonjolkan oleh negeri yang berstatus "Serambi Mekah" ini ???

Tujuan saya menimbulkan perkara ini..bukanlah suatu penyataan yang saya anti kepada mana-mana pihak..akan tetapi saya ingin menyampaikan mesej bahawa jangan fanatik kepada bola.

Terselit dalam artikel saya sebelum ini..pernah saya nyatakan cuti kerana bola merupakan suatu kejahilan moden ..dan ini tidak sepatutnya berlaku di sebuah negeri yang dipimpin oleh kerajaan yang bermaruah.

Tak tahulah apa akan terjadi kepada dunia bola sepak Malaysia..yang berkonsepkan satu Malaysia gitu..apabila penyokong fanatik dan separa fanatik ini tidak lagi waras apabila satu-satu pasukan yang diminati itu kalah..? mungkin pagi esok ada berita yang memaparkan cermin kereta pecah..atau apa je lah...seolah-olah samseng jalanan yang pengecut..berani ketika ramai..dayus ketika keseorangan.

Walau apa pun terjadi ..saya mengucapkan tahniah bagi kedua-dua pasukan..sudah adat permainan ada yang kalah dan ada yang menang.Peringatan kepada kepimpinan kerajaan kelantan daripada saya insan yang lemah ini.. penyakit yang dialami oleh rakyat semakin hari semakin parah..buatlah sesuatu yang terbaik untuk mengubat hati-hati yang sakit ini.Gunakanlah kemudahan ..wang ringgit rakyat untuk mencari suatu alternatif bagi meng"islam"kan dunia bola sepak kita.


"Lihatlah dengan mata hati mu..ayuh bersama-sama kita hidup mulia atau mati syahid"

Khamis, 5 November 2009

Cuti Kerana Bola : Suatu Kejahilan Moden

Gempar ...Heboh Satu Malaysia dibuatnya... apabila seluruh akhbar di Malaysia termasuk media massa yang lain telah membuat satu pengumuman seolah-olah nak sambut hari raya apabila diumumkan seluruh penduduk negeri Kelantan yang bekerja diberi cuti termasuk penganggur dan orang sakit di wad kerana "Red Warrior" masuk final bola sepak piala F.A.
Cuti atas alasan pasukan bola sepak Kelantan sudah lama tidak mencatat sejarah masuk ke final dan memberi peluang kepada berjuta-juta peminat fanatik..peminat tidak fanatik..kononnya bagi merancang perjalanan pergi dan balik agar selamat pergi dan pulang.Berbagai alasan , ulasan dan liputan dibuat yang menyebabkan pasukan penyokong ,pasukan sorak dan mungkin juga ada segelintir pasukan pengebom mercun berani mati bangkit memanaskan serta menghangatkan suasana musim hujan ini yang dijangka akan berlaku banjir.
Tidak cukup dengan liputan tv,radio dan akhbar..ditambah lagi oleh pengulas dan penglipurlara tidak bertauliah serta tidak bergaji di kedai kopi..pejabat ..staf kerajaan dan swasta termasuk cikgu-cekgi yang tak masuk kelas.
Malah di peringkat pemimpin masyarakat juga tidak ketinggalan turut 'join' sama bagi mendapatkan publisiti murahan dengan menawarkan pakej-pakej tertentu dan hadiah 'wang tunai rakyat' sebagai habuan untuk pasukan pemain dan jurulatih Kelantan jika berjaya mendapatkan gelaran juara piala F.A yang mana dikhabarkan sesi akan datang tidak akan kunjung tiba lagi melainkan terlunasnya hutang lama.Tidak cukup dengan tawaran untuk pemain ...ditambah lagi tiket yang di 'sponsor' kepada pasukan penyokong juga diberi percuma atau diskaun tertentu yang mana turut mengkayakan tangan-tangan tertentu .
Wah..hebat sungguh..Apa kata renung sekejap ke dalam diri masing-masing..."One Minute For Yourself"...apakah kerana bola..kita sanggup bergolok-bergadai yang mana kemenangan belum tentu berpihak kepada Kelantan..tapi semua orang sudah menjadi 'sasau' ...ibarat ayam bertelur sebiji riuh sekampung.
Adakah salah..sekiranya pihak kerajaan Kelantan memberi sokongan moral dan "habuan" jika pasukan ini menang nanti..?
Secara kasarnya..memang patut sama sekali penghargaan diberikan kepada mereka yang telah melakar kejayaan bagi sesebuah negeri ataupun organisasi.
Namun yang menjadi persoalannya ialah kenapa perlu diumumkan cuti kepada seluruh rakyat kelantan termasuk mereka yang tidak ada kena mengena langsung dalam arena bola sepak ?
Mungkin ada mulut becok yang tersembul perkataan.."oghe bagi cuti bakpo nak tolok nya" (orang bagi cuti kenapa nak tolak..?).
Ada juga yang mungkin mengatakan bahawa ini adalah bertujuan untuk menarik hati golongan muda dan belia agar terus menyokong organisasi tertentu..Jadi bagi menunjukkan minat yang sama dengan mereka...kita meraikan dengan memberi cuti untuk pergi tonton bola sebiji di Bukit Jalil.
Malah ada banyak lagi mungkin kata-kata membina...mengkritik atau menyusahkan akan timbul ..apabila persoalan adakah cuti kerana untuk menonton bola sebagai suatu kewajaran atau merupakan suatu kejahilan moden..?
Mari kita merenung sekejap maksud firman Allah S.W.T dalam Al-Quran iaitu "bertolong-tolonglah kamu dalam perkara kebaikan..dan janganlah kamu bertolong-tolongan dalam perkara maksiat dan merosakkan.."
Adakah skim galakan bercuti kerana bola ini merupakan suatu galakan kepada perkara kebaikan..?
Malah dalam maksud hadis nabi S.A.W yang mengatakan apabila mati seorang anak adam maka terputuslah amalannya melainkan 3 perkara...sedekah jariah,ilmu yang bermanfaat dan doa anak yang soleh.
Apabila di kaji bersandarkan maksud hadis ini..adakah cuti kerana bola termasuk dalam sedekah jariah...mungkin ada yang menyampuk..tu ada tiket free..sedekah apa?...Ya memang sedekah..yang mana tiket yang disedekahkan itu bukan sahaja untuk tonton bola tapi tiket tempat duduk di lubang neraka...kenapa pulak?..dari mana duit tuh..duit rakyat kan..satu lagi berapa kerat jer yang sembahyang asar,magrib dan isyak pastu tengok bola atas dasar iman...kalu nak tahu secara bukti yang jelas..kat stadium Kota Bharu..bandaraya Islam...berapa ramai pakai mazhab sesat solat tak yah..!!
Kalau nak dikira ilmu bermanfaat..berapa kerat jer yang buat kira-kira tendangan bola selaju beberapa kilometer sejam atau berapa kerat jer membuat analisis data kemahiran tendangan , tandukan dan sebagainya...rata-ratanya lebih kepada bersorak macam orang tak berakal..salah sikit lempar botol air ..baling mercun..daripada duk baling mercun apa salahnya baling duit..mana tahu..balingan tepat duit..terus 'parking' kat seluar pemain bola ... baru semangat sikit main apa.
Malah,jika nak dikira asbab doa anak soleh rasanya tak mungkin sama sekali...kerana apa..? Berapa ramai yang melaungkan takbir atau mengucapkan syukur kepada tuhan apabila bola masuk ke dalam gol..? yang jelas lagi bersuluh..tiada perkataan lain yang keluar melainkan mencaci maki,bodoh,gila dan sewaktu dengannya.
Jadi ...apa yang jelas di sini, pada pendapat saya..segelintir pemikiran pemimpin dan rakyat kelantan sebenarnya sudah hanyut dan dihinggapi virus penyakit 5 "S" yang mana salah satu "S" tersebut ialah "Sport".Jika direnung kembali berapa ramai yang sanggup bergolok bergadai ,menaja dan menawarkan pakej umrah atau haji dan sebagainya kepada mereka yang bersusah payah berjemaah di masjid dan menghadiri majlis ilmu..? Kenapa tak diumumkan cuti bagi rakyat kelantan keluar beramai-ramai mengikuti kuliah ilmu beramai-ramai secara bulanan...mungkin pandangan ini agak begitu rendah martabatnya..tapi apa yang ingin dimaksudkan di sini ..kita masih lagi boleh membiarkan dan melihat betapa ramai orang lemas dalam kejahilan agama dalam keadaan kita juga yang menyokong perkara yang sia-sia.Malah dari sudut ekonomi..peratusan dalam peningkatan saham dan sara hidup rakyat tidak memberi apa-apa keuntungan melainkan kepada tangan-tangan tertentu sahaja.
Kesimpulan daripada ulasan saya secara peribadi ini ialah cuti kerana bola adalah cuti yang yang sia-sia yang mana ia boleh dikategorikan sebagai kejahilan moden yang terancang.Ingatlah kebatilan terancang akan mengalahkan kebenaran yang tidak sistematik.Oleh itu marilah kita sama-sama mengambil iktibar dan pandangan ini hanyalah pandangan peribadi saya sendiri yang dhaif sebagai peringatan untuk diri sendiri dan pembaca yang budiman.
Renunglah dengan mata hati...banyakkan istighfar dan selawat..Ayuh sama-sama kita "Hidup Mulia atau Mati Syahid kerana agama ".

Aurat : Apa Sudah Jadi ?


Oleh
Ust Hj Zaharuddin Hj Abd Rahman
www.zaharuddin. net

Semasa saya memberikan kuliah kepada satu kumpulan wanita yang terdiri dari golongan professional termasuk para Datin di satu daerah, ketika itu, sedang heboh isu wanita seksi ditangkap di sebuah kelab malam. Lalu timbul isu hak peribadi wanita untuk memakai apa jua pakaian yang diingininya, termasuk yang seksi. Lalu, semasa kuliah ini saya mengambil peluang bertanya kepada kumpulan wanita ini soalan mudah berikut :-

"Apakah agaknya sebab wanita ingin memakai seksi dikhalayak ramai? Dengan skirt pendek, atau baju sendat dan nipis?"

Ada di antara mereka mula memberikan pandangan, tetapi kerana terlampau ramai yang bercakap, saya tidak mendengar butirannya. Apabila saya meminta seorang wakil, seorang menjawab dengan yakin.

" Untuk nampak cantik ustaz..." katanya sambil tersenyum malu.

Saya bertanya pula : "Agaknya kepada siapa nak ditunjukkan kecantikan itu?"

"Tentulah kepada kaum lelaki ustaz, kaum wanita pun iye juga.." sambungnya.

"Baiklah, jika lelaki tersebut sudah tergoda dengan kecantikan tu, lalu ingin menyentuh bahagian indah yang dilihatnya boleh tak ?" Tanya saya menguji.

" Isyh, ustaz ni.. tentulah tak boleh ustaz, dah kira 'sexual harassment' (gangguan seksual) tu ustaz" dengan yakin sekali hujjahnya kali ini.

"Jika demikian, tidakkah para wanita merasakan, tindakan mereka yang memaparkan bahagian yang menarik di tubuh mereka itu juga merupakan gangguan seksual kepada lelaki?" Tambah saya.

" Erm, macam mana tu ustaz?" Tanya mereka dengan nampak sedikit bingung sambil berkerut dahi.

"Ye la, bila orang lelaki yang dah naik syahwatnya tu, kerana kecantikan peha wanita tu contohnya, mestilah terganggu syahwatnya, lalu terdetik keinginan seksualnya secara tidak terkawal" .."Kerana itu saya katakan berpakaian seksi adalah suatu bentuk gangguan seksual kepada orang lelaki di sekelilingnya"

"Cuba bayangkan, kucing yang lapar diacah-acah dengan ikan 'fresh' yang digoyang-goyankan di hadapannya tentu geram kucing tu, malah silap haribulan, tentu diterkamnya muka orang yang mengacah juga" Tambah saya lagi memberi keyakinan.

"Tapi perlu diingat, tak semua kucing akan terkam, hanya yang amat lapar dan liar je, demikian juga lelaki, tak semua lelaki gagal kawal nafsunya, tetapi tak dinafikan bahawa ramai juga yang gagal dan liar"

"Akhirnya, kerana suasana yang tak sesuai, mungkin kerana ramai orang dan di tempat awam pula, terselamatlah wanita seksi itu dari terkaman lelaki liar tadi. Masalahnya, anak-anak perempuan kecil berumur 7 hingga 12 tahun yang mungkin menjadi mangsa tempiasan nafsu lelaki begini. Dan di ketika itu, samada wanita itu bertudung, berjubah, kanak-kanak dan sebagainya tidak lagi mampu menahan nafsu si lelaki seperti ini, asalkan suasana cukup sesuai (sunyi dan jauh dari pandangan ramai), akan dilepaskan nafsunya secara kekerasan" Terang saya dengan panjang lebar, mereka mengganguk dengan wajah serius kali ini.

Lebih terangnya, sama-sama fikirkan adakah jika para wanita yakin bahawa jika anda berada di hadapan Baginda SAW hari ini, adakah Rasulullah akan tersenyum atau sebaliknya? . Jika sebaliknya, bagaimana pula peluang wanita seperti ini untuk mendapat Syafaat Nabi SAW di akhirat kelak?. Benar, mungkin sesoerang wanita itu berjaya meraih pandangan istimewa dari kaum lelaki hasil pendedahan kecantikannya yang memukau.
Tapi keseronokan itu hanyalah palsu dan sementara sahaja, serta tidak menambah sebarang nilai buat kehidupan kekal di Barzakh dan Akhirat selain menambahkan tahap azab sahaja. Apa yang jelas, pakaian yang ditunjukkan oleh wanita Arab yang solehah dengan penutupan aurat yang sempurna di zaman ini sudah tentu boleh memberi sedikit info kepada kita bahawa inilah mugkin pakaian yang dipakai oleh wanita Islam di zaman Nabi serta mendapat redha dari mata dan hati baginda SAW. Tidakkah para wanita hari ini juga berminat meraih redha dari mata dan hati baginda SAW?.
" Pesanan Penaja: Renungkanlah dengan mata hatimu,hiasilah dirimu dengan iman dan amal soleh.Pilihlah antara dua sama ada "hidup mulia atau mati syahid".

Sabtu, 24 Oktober 2009

Rahsia Membuat Jeruk Terbongkar !!


Apa yang akan terjadi pada lidah anda apabila melihat gambar diatas ? Sudah tentu kecur liur dibuatnya.

Jeruk buah begitu sinonim dengan masyarakat Malaysia. Antara negeri pengeluar jeruk adalah negeri Pulau Pinang.Kalau pergi melancong ke sana..tidak lengkap jika tidak membawa pulang buah tangan beg-beg plastik jeruk buah yang pelbagai.




Akan tetapi tahukah anda rahsia dan formula membuat jeruk buah yang hebat begitu ..!!
Mungkin anda tertanya-tanya..betul ke formula ini menjadi?
Atau ada ker mereka nak berkongsi petua meraka secara mudah ?

Anda tidak perlu bimbang , saya sendiri telah berguru secara teori dan praktikal dengan pengusaha bumiputera jeruk buah yang juga berasal dari Pulau Pinang yang mana telah mengusahakan industri ini lebih 20 tahun.
Mungkin anda masih tertanya-tanya mengapa saya perlu dedahkan formula ini ?

Saya lebih cenderung untuk berkongsi ilmu walau dengan sesiapa sahaja.Saya juga mahu anda sebagai penggemar jeruk buah mengetahui secara lebih jelas apakah bahan yang digunakan bagi mengelakkan keraguan yang timbul.Memandangkan sekarang ini banyak isu halal haram dalam pemprosesan makanan dipertikaikan dan dibongkarkan serta dari sudut kesihatan.


Apa yang penting pada saya ialah bagi penggemar jeruk buah pastikan anda membeli jeruk buah yang kandungannya halal serta dapatkan daripada pengusaha muslim.Sepanjang pengalaman saya membuat sendiri jeruk buah , saya mendapat pengalaman yang pelbagai dan hasil yang diperoleh amat memuaskan hati.Formula yang saya belajar dan praktikkan ini membuahkan hasil sebagaimana diharapkan.


Bagi memenuhi hajat untuk menjadikan impian anda menjadi kenyataan..saya telah menulis sebuah manual Formula Rahsia Membuat Jeruk Buah yang mana terkandung didalamnya pelbagai input untuk anda menghasilkan sendiri jeruk buah yang berkualiti . Malah anda juga mampu untuk menjadikannya sebagai hasil pendapatan sampingan yang lumayan.


Bagi yang berminat boleh mendapatkan segera E-Book Formula Rahsia Membuat Jeruk Buah dengan kadar harga RM 10 sahaja.E book ini akan dihantar melalui email anda.

Anda boleh bank in RM 10 ke akaun berikut :
CIMB : 12150080111526 atas nama RAJA MOHD IZANI RAJA ISMAIL
Setelah transaksi dibuat ,sila HANTAR maklumat berikut :
1. Nama Anda
2. Tarikh & Masa transaksi
3. Alamat email- untuk tujuan penghantaran e book ini.


Sila hantar ke 019-6145154.
Pengesahan akan dibuat dalam masa 24 jam setelah transaksi dibuat.
Sebarang pertanyaan boleh diajukan melalui email:


" Usah bazirkan masa dengan termenung sahaja tanpa menghasilkan sesuatu yang produktif. Ayuh bangkit dan mencuba merebut peluang ini kerana negara kita tidak pernah kehabisan buah-buahan melainkan berlakunya lambakan di merata-rata tempat "

Sabtu, 10 Oktober 2009

KEM MOTIVASI PERKASA-i


Anda rasa Kem ini menarik ??? Anda ingin menyertainya ??

Jangan lepaskan peluang dan terus isikan maklumat diri anda seperti berikut :

Maklumat Ibu Bapa / Penjaga

Nama:

No K/P:

Alamat:

Pekerjaan:

Tel (R/HP) :

Emel :

Maklumat Anak (Peserta) Nama :

Umur :


Sila hantarkan maklumat tersebut di alamat email msqpowertraining@gmail.com


Pembayaran sila bank in yuran di Bank Islam Malaysia Berhad atas nama Msq Power Training ( No Akaun 14180010007511 ) atau di MayBank atas nama Mohd Ghazali Bin Mohd Nor (No Akaun 164838022417 ) Perhatian !!! Sila simpan resit pembayaran tersebut.


InsyaAllah beberapa orang trainer dan fasi-fasi terlatih akan mengisi slot-slot kem ini dengan pelbagai aktiviti yang menarik dan bermanfaat.
Ayuh sebarkan..kemasukan peserta adalah terhad 200 orang sahaja.

Selasa, 6 Oktober 2009

Bintang 12 - Hukum Disisi Syarak

Mungkin ramai yang sudah tahu..mungkin juga tak ramai yang tahu..mungkin juga ada yang buat-buat tak tahu berkenaan 12 bintang zodiak.Rata-rata mudah mendapatkan informasi berkaitan ramalan bintang tidak kira kat internet,surat khabar dan sebagainya.

Tapi tahukah kita akan hukum mempercayai ramalan bintang zodiak ni ??

SOLAT mereka yang membaca ramalan bintang sama ada di akhbar, majalah atau di internet tidak akan diterima Allah selama 40 hari, tidak kira mereka percaya atau sebaliknya kerana perbuatan itu sama seperti berjumpa dengan tukang ramal.

Pensyarah fakulti Syariah dan Undang-undang Universiti Sains Islam Malaysia (USIM), Nik Salida Suhaila Nik Saleh, menjelaskan perkara itu berdasarkan ulasan ulama terkenal Yusuf al-Qardawi mengenai hukum membaca ramalan bintang.

Katanya, walau seseorang itu tidak membenarkan apa yang dibaca, solatnya tetap tidak diterima selama 40 hari dan jika membaca serta membenarkan pula ramalan itu, maka orang itu dikatakan kufur kepada ajaran Muhammad.

Bagaimanapun katanya, jika membaca dengan tujuan untuk membantah, menjelaskan dan mengingkari amalan syirik, hukumnya dituntut malah menjadi wajib kerana tujuan memberi pengajaran kepada orang lain.

"Jelas amalan meramal, membaca dan menaruh sikit rasa yakin apa dikatakan ramalan bintang itu perlu dijauhi mulai hari ini. Ini bukan perkara main-main atau seronok-seronok kerana ia bercanggah dengan hukum Islam,"
katanya.

Katanya, perkara itu juga jelas daripada hadis riwayat Muslim bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Sesiapa yang datang kepada dukun(tukang tilik /ramal) kemudian dia membenarkan terhadap apa yang dikatakan olehnya, maka solat orang itu tidak diterima Allah selama 40 hari."

Perbahasan mengenai minat masyarakat hari ini terhadap ilmu ramalan termasuk membaca horoskop dibincangkan Nik Salida bersama Al-Fadhil Kadi Daerah Temerloh, Badli Shah Alauddin, dalam program Halaqah terbitan TV9 yang disiarkan malam Ahad lalu dengan tajuk Bintang 12.

Program yang mengulas mengenai ayat 105, surah an-Nahl, mengajak penonton menghindari perbuatan berjumpa atau mempercayai tulang tilik dan tukang ramal kerana Allah memberi amaran mengenai golongan pembohong itu.

Nik Salida berkata, tidak dinafikan ramai yang mengatakan tujuan mereka membaca ramalan bintang adalah suka-suka tetapi amalan bermula daripada suka-suka itu akhirnya menyebabkan mereka menjadi obses seterusnya terpengaruh dengan apa yang dibaca.

Katanya, ada kalangan masyarakat hari ini yang melanggan ramalan bintang melalui khidmat pesanan ringkas (SMS) untuk mengetahui apa yang diperkatakan mengenai nasib mereka atau perkara bakal dilalui mereka setiap hari, minggu atau bulan. Sedangkan, perbuatan itu bukan saja merosakkan akidah malah menyebabkan hidup mereka tidak keruan kerana pengaruh ramalan itu sedikit sebanyak memberi kesan kepada aktiviti atau perancangan mereka pada hari itu.

"Jika tidak percaya atau untuk suka-suka kenapa hingga melanggan SMS horoskop. Maknanya bangun pagi kita mahu tengok apa yang diramalkan untuk kita hari itu. Begitu juga dengan membaca di akhbar dan majalah, kenapa kita hendak tahu ramalan.

"Jika katanya dalam bab rezeki apa yang diperoleh tidak setanding kerja dilakukan, maka akan timbul perasaan malas buat kerja sebab rezeki yang dapat sikit saja. Kesan ramalan ini bukan saja pada akidah, juga aspek psikologi.

"Daripada suka-suka itu juga apabila kebetulan perkara diramalkan itu benar berlaku ia mula menerbitkan kepercayaan yang akhirnya menyebabkan mereka jatuh ke lembah kepercayaan perkara karut-marut ini," katanya.

Badli Shah berkata, golongan yang percaya kepada Bintang 12 atau ramalan tukang tilik mengenai untung nasib atau hari baik dan tidak adalah mereka yang tidak percaya ketentuan Allah serta ciptaannya.

Beliau berkata, Allah sudah memberi amaran mengenai golongan itu di dalam al-Quran di mana Allah murka dan mengatakan mereka sebagai golongan pembohongan serta penipu kerana mendahului takdir Allah.

Katanya, apa yang dikhuatiri ialah disebabkan ramalan itu umat Islam lupa bahawa setiap sesuatu yang terjadi itu adalah dengan izin Allah dan ini memberi kesan daripada sudut akidah mereka.

"Jika Allah tidak izinkan perkara itu berlaku, ia tidak akan jadi.Tukang ramal pusinglah daun terup atau biarlah burung dia bercakap tetapi tanpa izin Allah tidak akan berlaku. Malangnya kita tengok, zaman moden ramai yang kembali percaya dan mencari petunjuk daripada zodiak," katanya.

Katanya, kepercayaan kepada ramalan terutama tukang tilik dan ahli nujum boleh mendatangkan kesan negatif seperti menyebabkan pergaduhan antara suami isteri, permusuhan sesama jiran atau sahabat karib.

Contohnya, isteri yang diberitahu mengenai sikap suami atau ramalan bahawa suami akan berkahwin lagi pastinya menyebabkan berlaku perbalahan dan paling malang lagi jika perkara itu tidak benar sama sekali.

Rasulullah SAW turut berdepan dengan kelompok masyarakat Arab yang taksub dengan ramalan dan kiraan bintang hingga Baginda menyebut akan tiga golongan itu terdiri daripada mereka yang mampu meramal bintang, meramal barang hilang dan melakukan ramalan berdasarkan pergerakan bintang dilangit.

Malah, Baginda SAW pernah didatangi beberapa orang yang meminta Baginda meramal masa depan orang Arab tetapi Baginda memberitahu, jika diketahui perkara ghaib nescaya dirinya sudah mendapat kemewahan serta terlepas dari musibah.

Mengulas mengenai sejarah Bintang 12, Badli Shah berkata, kepercayaan itu berasal dari Mesopotania, daerah asal orang Babylon terletak antara sungai Tigris dan Euphrates dan kini terletak di tenggara Iraq.

Ilmu itu berkembang sejak Babylon kuno 200 tahun sebelum masihi dan secara bertahap. Amalan dan kepercayaan itu semakin berkembang hingga tahap yang dikenali sebagai horoskop atau Bintang 12 yang mengaitkan keperibadian dengan tarikh lahir berpandukan bintang.

"Contohnya bintang Capricorn untuk mereka yang lahir 22 Disember hingga 20 Januari ikut mitos Yunani ialah lambang kambing. Kambing itu bernama Almateus dan pernah beri air pada Dewa Zeus iaitu dewa tertinggi bagi bangsa kuno ketika kecil.

"Oleh itu, bagi mengenang jasa kambing itu ia dijadikan bintang dan bercahaya di langit. Kesimpulannya, Capricorn itu kambing saja. Di sini pun banyak kambing, tidak perlu tengok ke langit. Umat Islam perlu renung sejenak adakah bintang ini sesuai dengan peribadi Muslim.

"Sesuai ke jika umat Islam percaya kepada bintang kambing biri-biri atau lambang orang lelaki gagah tuang air dalam tempayan besar sedangkan banyak perkara lain lebih bermanfaat yang boleh kita fikirkan," katanya.

Justeru, beliau menasihati kepada umat Islam supaya menjauhi amalan membaca ramalan bintang atau tulang tilik walaupun untuk suka-suka kerana boleh memberi kesan kepada akidah serta amalan solat yang dilaksanakan.

So ..kalau dah terbuat macam mana nak kembali ke pangkal jalan ?

Tak lain tak bukan...dengan taubat nasuha dan sebarkan maklumat ini agar orang lain tidak terpengaruh sama.

InsyaAllah jika kita Ikhlas berjuang di jalan Allah ...kita tidak akan disia-siakan.Yakinlah pada janji ALLAH S.W.T.

Ahad, 4 Oktober 2009

Risiko Internet..Manfaat Vs Mudarat

Aktiviti dalam talian tanpa sempadan, kawalan dedah remaja dengan pelbagai risiko KETIKA ibu bapa mula menutup lampu bilik untuk tidur, sedarkan mereka bahawa anak remaja mereka masih berjaga, lampu bilik masih menyala dan komputer masih terpasang. Apa yang mereka lakukan di dalam bilik ialah melayari dunia siber tanpa sempadan bersendirian. Jika diacukan kepada ibu bapa soalan 'Adakah anda tahu di mana anak anda di dalam talian - jawapannya ialah tidak tahu'.

Itulah kelemahan dan kurangnya kesedaran ibu bapa mengenai kepelbagaian aktiviti dalam talian dilayari remaja hari ini yang sebenarnya datang bersama dengan pelbagai risiko. Berdasarkan kajian 'Norton Online Living Report (NOLR) di Malaysia' mengenai tabiat penggunaan internet di negara ini, pasti ibu bapa terkejut kerana remaja di negara ini sebenarnya menghabiskan masa 16 jam seminggu melayari internet. Jumlah itu sebenarnya enam jam lebih banyak daripada masa purata NOLR peringkat global berdasarkan kajian ke atas 12 negara utama dunia dan ia juga empat jam lebih banyak daripada ibu bapa mereka.


Hakikatnya, itulah yang tidak disedari ibu bapa yang menyangkakan anak mereka cuma melayari internet pada masa tertentu saja, sedangkan kajian mendapati mereka sebenarnya menghabiskan masa dua kali lebih banyak daripada apa yang difikirkan mereka. Walaupun di rumah dan sekolah, remaja hanya dibenarkan memasuki akses internet popular iaitu yang dibenarkan saja. Keadaan ini sebenarnya menjadikan mereka semakin ghairah mencari persekitaran alternatif yang jauh dari pandangan ibu bapa, terutama keluarga yang sentiasa sibuk.
Disebabkan itulah, 31 peratus daripada mereka melayari internet di kafe siber yang boleh didapati di mana-mana, manakala bagi remaja yang mempunyai rakan atau komputer riba persendirian, kajian mendapati 26 peratus daripada mereka gemar melepak di rumah rakan melayari internet. Isu yang menarik dibincangkan ialah apa sebenarnya yang dilakukan remaja di dalam talian, adakah mereka memanfaatkan kemudahan itu untuk sesuatu yang berfaedah atau sekadar mencari keseronokan yang akhirnya memakan diri serta menjadi faktor penyumbang gejala sosial.

Ketua Urusan Pengguna, Kawasan Asia Selatan Symantec, Effendy Ibrahim, berkata bagi ibu bapa yang cetek pengetahuan dan pengalaman mengenai internet berbanding anak mereka, isu itu boleh menjadi punca kebimbangan utama mereka seperti ditemui melalui hasil kajian NOLR. "Internet ialah satu sumber yang bagus, pelbagai, peluang mencari sesuatu maklumat yang agak mustahil untuk didapati serta mempunyai sejuta peluang mencari kawan baru dan mengenai pelbagai jenis manusia di dalam talian. Namun bagaimana penggunaannya, itu yang menjadi persoalan," katanya. Walaupun 72 peratus ibu bapa mendakwa mengetahui aktiviti anak mereka ketika melayari internet, bukti kajian menunjukkan daripada senarai aktiviti yang dipilih, dipersetujui bersama ia sebenarnya berlawanan, berbeza daripada tanggapan serta realiti apa yang dilakukan anak mereka.
Dengan kata mudah, lain yang dibenarkan, lain pula yang dicari. Itu yang ditegah, itulah yang akan diselongkar dan dibongkar kerana melakukan sesuatu yang terlarang itu memang godaan kuat. Jika ibu bapa bersikap sambil lewa dan tidak begitu menghiraukan aktiviti internet anak mereka, sudah pasti mereka terkejut dengan hasil laporan NOLR kerana 60 peratus daripada mereka cuma menghabiskan masa melayari laman sembang dan berbual di dalam talian dengan individu tidak dikenali. Effendy berkata, ia berlaku lebih daripada sekali dalam tempoh seminggu dan 51 peratus daripada mereka berdepan risiko tanpa disedari kerana mendedahkan maklumat peribadi di dalam talian.
"Empat daripada lima remaja didapati mengakses bahan haram atau tidak berlesen. Ibu bapa percaya sebahagian besar aktiviti di dalam talian yang dilayari anak cuma terbatas kepada elemen hiburan dan aktiviti perjudian komputer (games) tetapi elemen itu bukan keutamaan remaja. "Hakikatnya, mereka melayari sesuatu di luar batasan dan kawalan kerana internet boleh dilayari tanpa sempadan.


Mereka melayari aktiviti yang dikategorikan berfrekuensi tinggi iaitu video (91 peratus), rangkaian sosial (89 peratus) dan muat turun pelbagai fail (91 peratus)," katanya.

'Ibu bapa perlu ambil tahu ketika anak dalam talian' BIARPUN dilanda kesibukan bekerja tanpa banyak masa dihabiskan memantau aktiviti anak di rumah atau sekolah, ramai ibu bapa di Malaysia mengakui mereka sanggup dan sudah melakukan sesuatu yang lebih baik untuk melindungi anak mereka ketika melayari internet. Sebanyak 58 peratus daripada responden percaya kawalan ibu bapa adalah kaedah berkesan mencapai sasaran mengurangkan penularan gejala negatif melalui internet.

Kajian mendapati 45 peratus ibu bapa menegur anak mereka melakukan sesuatu yang salah atau tidak sesuai dalam talian dan 39 peratus daripada mereka mengintip penggunaan internet anak.

Menyedari keadaan yang tidak begitu sihat kerana mudah terdedah kepada pelbagai ancaman dan risiko, 77 peratus ibu bapa sudah menasihati anak mereka supaya mengamalkan tabiat baik dan memilih talian selamat, manakala 60 peratus daripada mereka menyediakan set kawalan internet yang dikawal ibu bapa. Ketua Urusan Pengguna, Kawasan Asia Selatan Symantec, Effendy Ibrahim, menjelaskan walaupun beberapa langkah positif sudah diambil, hakikatnya internet sudah menjadi sebahagian besar daripada kehidupan hingga menyebabkan wujudnya batas sempadan antara ibu bapa dan anak kanak.

"Isu mengenai kanak-kanak bertemu dalam talian dan bagaimana kita boleh melindungi mereka dengan pengetahuan yang cetek, sedangkan semua risiko itu tidak pernah berkurangan.

"Hasil kajian ini boleh dijadikan peringatan kepada keluarga kerana ibu bapa mengambil masa untuk memahami tabiat dan hala tuju anak sama ada di dalam talian atau aktiviti luar. Pendekatan sesuai ialah membenarkan mereka melayari internet tetapi dengan pengawasan dan perlindungan mencukupi," katanya. Selain remaja, orang dewasa juga sebenarnya berisiko ketika berurusan dan melayari internet kerana 45 peratus daripada mereka tidak yakin maklumat peribadi mereka di talian tidak selamat.

Namun, sebahagian besar percaya penipuan dalam talian hanya berlaku kepada individu cuai terhadap maklumat peribadi dan mereka cukup yakin boleh melayari laman web rasmi tanpa sebarang keraguan. Hakikatnya, semua itu bukannya satu hak eksklusif kerana sebarang pencerobohan, memanipulasi dan penipuan boleh dilakukan oleh mereka yang berniat jahat. Laman web sah dan rasmi juga berisiko dan boleh menjadi ancaman kepada pelawat tanpa mereka sedari.
Hakikatnya, orang dewasa dan remaja Malaysia sebenarnya berdepan dengan sesuatu yang sangat berisiko berdasarkan fakta kajian berikut iaitu:

-Seorang daripada setiap lima dewasa menyimpan kata laluan mereka dengan menulis pada sekeping nota yang diletakkan berhampiran komputer mereka.
-24 peratus orang dewasa menggunakan kata laluan sama untuk semua urusan.
-48 peratus orang dewasa terlalu bergantung kepada perisian bebas AV dengan hanya 16 peratus menganggap tahap kemahiran komputer mereka cemerlang.
-Lebih satu perempat orang dewasa itu memeriksa 'lari imbas' AV setiap bulan atau kurang.
-Hanya 34 peratus remaja mempunyai fail sokongan dalam komputer.

INFO: Kajian NLOR di Malaysia
Dikendalikan Saffron Hill bagi pihak Symantec antara 14 April 2009 hingga 4 Mei 2009

-Responden
397 orang dewasa berusia 20 tahun ke atas, termasuk 93 keluarga yang mempunyai anak berusia 8 hingga 17 tahun)
35 remaja berusia 15 hingga 19 tahun.

Kajian NLOR global:
Responden: 9,000 dewasa dan remaja

12 negara: Amerika Syarikat, Kanada, United Kingdom, Perancis, Jerman, Itali, Sweden China, Jepun, India, Australia, Brazil.

7 daripada 10 dewasa berpendapat internet membantu mereka menjadikan hubungan lebih baik.

Hasil kajian global:
-92 peratus menggunakan pangkalan e-mel untuk komunikasi dengan kawan dan keluarga.
-42 peratus menggunakan web cam, dengan China mencatatkan penggunaan paling tinggi (74 peratus), India (68 peratus), Brazil (66 peratus) dan Perancis (53 peratus).
-Separuh daripada orang dewasa menggunakan jaringan sosial.
-7 daripada 10 mengakses foto secara on-line dan guna IM
-24 peratus layari laman sosial Twitter

Rabu, 23 September 2009

Puasa Enam & Beberapa Persoalan Mengenainya

بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على رسوله الأمين، وعلى آله وصحبه أجمعين.

Ibadah puasa adalah suatu amalan mulia yang amat digalakkan oleh Islam. Selain puasa fardhu Ramadhan, umat Islam juga boleh melakukan ibadat puasa sunat di luar bulan Ramadhan. Ada puasa sunat yang bersifat mingguan (seperti berpuasa pada hari isnin dan khamis), puasa bulanan (tiga hari dalam sebulan) dan puasa tahunan (hari Arafah, ‘Asyura’ dan enam hari dalam bulan Syawal).

Puasa adalah satu ibadah yang besar keutamaannya. Abu Hurairah radhiallahu ‘anhu meriwayatkan bahawa Rasulullah sallallahu’alaihiwasallam bersabda, Allah subhanahu wata’aala berfirman (dalam hadis Qudsi):
(( كُلُّ عَمَلِ ابْنِ آدَمَ لَهُ إِلا الصِّيَامَ؛ فَإِنَّهُ لِي وَأَنَا أَجْزِي بِهِ… وَالَّذِي نَفْسُ مُحَمَّدٍ بِيَدِهِ لَخُلُوفُ فَمِ الصَّائِمِ أَطْيَبُ عِنْدَ اللهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مِنْ رِيحِ الْمِسْكِ )) رواه مسلم.
Maksudnya: “Setiap amal manusia adalah untuk dirinya kecuali puasa, ia adalah untuk-Ku dan Aku memberi ganjaran dengan (amalan puasa itu).” (Rasulullah menjelaskan): “Demi Allah yang jiwa Muhammad berada di tangan-Nya, nafas orang yang berpuasa adalah lebih harum di sisi Allah berbanding wangian kasturi.” [Sahih Muslim no: 1151]
Selain hadis di atas, terdapat banyak hadis lain yang menerangkan keutamaan puasa sunat.
Abu Said Al-Khudri ra berkata: Rasulullah saw bersabda:
(( مَنْ صَامَ يَوْمًا فِي سَبِيلِ اللهِ بَعَّدَ اللهُ وَجْهَهُ عَنْ النَّارِ سَبْعِينَ خَرِيفًا )) رواه البخاري.
Maksudnya: “Sesiapa yang berpuasa satu hari pada jalan Allah, nescaya Allah swt menjauhkan mukanya dari api neraka selama 70 tahun”. [Sahih Al-Bukhari no: 2840]

Di antara puasa sunat ialah puasa enam hari pada bulan Syawal. Bersempena dengan bulan Syawal ini, artikel ini akan membincangkan tentang puasa sunat ini.

Dalil Puasa Sunat Enam Syawal.

Abu Ayyub Al-Ansari ra berkata: Rasulullah saw bersabda:
(( مَنْ صَامَ رَمَضَانَ ثُمَّ أَتْبَعَهُ سِتًّا مِنْ شَوَّالٍ كَانَ كَصِيَامِ الدَّهْرِ)) رواه مسلم.
Maksudnya: “Sesiapa yang berpuasa Ramadhan kemudian dia mengiringinya dengan enam hari dari bulan Syawal maka seperti ia berpuasa sepanjang tahun.” [Sahih Muslim hadis no: 1164].

Di dalam hadis ini Rasulullah saw menyatakan bahawa puasa enam hari selepas bulan Ramadhan akan diganjari pahala seolah-olah berpuasa selama setahun.

Para ulama’ menghuraikan rahsia di sebalik ganjaran tersebut dengan mendatangkan dalil bahawa setiap amalan kebaikan manusia akan diganjari sebanyak 10 kali ganda. Puasa 30 hari di bulan Ramadhan diganjari sebanyak 300 hari, manakala puasa 6 hari di bulan Syawal pula diganjari dengan 60 hari. Jika dikira jumlahnya ialah 360 hari, ia hampir menyamai jumlah hari di dalam setahun sebanyak 360 hari. Sesungguhnya Allah swt maha berkuasa untuk memberikan ganjaran sebanyak mana yang dikehendaki-Nya.
Hikmah Puasa Sunat Enam Syawal.

Sebenarnya puasa enam hari ini mempunyai beberapa hikmah yang tertentu dari sudut kesihatan manusia itu sendiri. Puasa selama sebulan penuh di bulan Ramadhan antaranya menyebabkan sistem percernaan di dalam badan berehat seketika di waktu siang selama sebulan. Kedatangan bulan Syawal pula menyebabkan seolah-olah ia mengalami kejutan dengan diberikan tugas mencerna pelbagai makanan pada hari raya dan hari-hari selepasnya. Oleh kerana itulah, puasa enam ini memberikan ruang kembali kepada sistem pencernaan badan untuk berehat dan bertugas secara beransur-ansur untuk kebaikan jasmani manusia itu sendiri.

Selain dari itu, sebagai manusia yang menjadi hamba kepada Allah swt, alangkah baiknya seandainya amalan puasa yang diwajibkan ke atas kita di bulan Ramadhan ini kita teruskan juga di bulan Syawal walaupun sekadar enam hari. Ini seolah-olah menunjukkan bahawa kita tidak melakukan ibadat puasa semata-mata kerana ia menjadi satu kewajipan tetapi kerana rasa diri kita sebagai seorang hamba yang benar-benar bersunguh-sungguh untuk taqarrub kepada tuhannya. Kerana itulah kata ulama’: “Betapa malangnya orang yang hanya mengenal Allah pada bulan Ramadhan, sedangakan pada bulan lain Allah swt dilupai”.

Hukum Puasa Sunat Enam Syawal.

Hukumnya adalah sunat. Berkata Imam An-Nawawi rh: “Hadis ini jelas menjadi dalil bagi mazhab Imam al-Syafi’e, Imam Ahmad, Daud dan ulama’ yang sependapat dengan mereka bahawa disunatkan berpuasa enam hari (pada bulan Syawal).
Imam Malik dan Imam Abu Hanifah pula menganggap hukumnya makruh. Sebabnya kerana bimbang orang ramai akan menyangka ia adalah sebahagian dari puasa Ramadhan (yang wajib hukumnya) padahal ia bukanlah dari puasa Ramadhan.” [Syarah Sahih Muslim 8/56]

Bilakah Dimulakan Puasa Sunat Enam Syawal?

Puasa sunat enam Syawal paling awal dimulakan pada 2 Syawal. Ini kerana tarikh 1 Syawal adalah hari Eidil Fitri dan kita dilarang dari berpuasa pada hari tersebut. Abu Hurairah ra berkata:
( أَنَّ رَسُولَ اللهِ r نَهَى عَنْ صِيَامِ يَوْمَيْنِ: يَوْمِ الأَضْحَى، وَيَوْمِ الْفِطْرِ ) رواه مسلم.
Maksudnya: “Nabi saw melarang puasa pada hari (Eidil) Fitri dan (Eidil) Adha.” [Sahih Al-Bukhari no: 1991].

Bagaimana Melaksanakan Puasa Sunat Enam Syawal?

Syarat dan adab bagi puasa sunat enam Syawal adalah sama seperti puasa wajib pada bulan Ramadhan.

Persoalan yang menjadi perbincangan di kalangan para ulama’ ialah:

1- Adakah ia dilaksanakan secara berturut-turut selama enam hari atau secara terputus?

Pandangan yang lebih tepat adalah ia boleh dilakukan secara terputus (tidak berturut-turut) asalkan jumlah enam hari dicukupkan sebelum berakhirnya bulan Syawal. Ini kerana apabila Rasulullah saw menganjurkan puasa sunat enam hari ini, baginda menyebut bulan Syawal secara umum tanpa memberi ketentuan hari-harinya. Maka puasa enam tersebut boleh dilaksanakan pada mana-mana hari dalam bulan Syawal asalkan bukan pada 1 Syawal dan bukan sesudah berakhir bulan Syawal.

Namun adalah lebih afdhal disegerakan pelaksanaan puasa enam Syawal berdasarkan umum firman Allah swt:
] وَسَارِعُوا إِلَى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَوَاتُ وَالأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ [ [آل عمران: 133]
Maksudnya: “Dan bersegeralah kamu kepada (mengerjakan amal-amal yang baik untuk mendapat) keampunan dari Tuhan kamu, dan (ke arah mendapatkan) Syurga yang bidangnya seluas segala langit dan bumi, yang disediakan bagi orang-orang yang bertaqwa.” [Surah Aali Imran:133]

2- Melaksanakan Puasa Sunat Enam Syawal Sebelum Mengqadha Puasa Ramadhan.

Wujud perbincangan di kalangan para ulama’, apakah dibolehkan berpuasa sunat enam Syawal jika seseorang itu memiliki hutang puasa Ramadhan yang belum diqadhanya? Ada dua pendapat ulama’ dalam masalah ini.

Pendapat Pertama: Boleh melakukannya, berdasarkan dalil bahawa Aisyah radhiallahu ‘anha pernah mengakhirkan hutang puasa Ramadhan yang perlu diqadhanya hingga ke bulan Sya’ban yang akan datang. Aisyah ra berkata:
( كَانَ يَكُونُ عَلَيَّ الصَّوْمُ مِنْ رَمَضَانَ، فَمَا أَسْتَطِيعُ أَنْ أَقْضِيَ إِلا فِي شَعْبَانَ. قَالَ يَحْيَى: الشُّغْلُ مِنْ النَّبِيِّ أَوْ بِالنَّبِيِّ r) رواه البخاري
Maksudnya: “Aku memiliki hutang puasa bulan Ramadhan. Aku tidak mampu mengqadhanya kecuali pada bulan Sya’ban.” Kerana sibuk (melayani) Rasulullah saw. [Sahih Muslim no: 1146. Sahih al-Bukhari, hadis no: 1950, penjelasan "kerana sibuk melayani Rasulullah saw" ialah penjelasan salah seorang perawi hadis yang bernama Yahya bin Sa‘id.]

Para ulama’ yang mengemukakan pendapat pertama berhujah, sudah tentu tidak mungkin isteri Rasulullah saw, yakni Aisyah ra, tidak melaksanakan puasa sunat enam Syawal. Pasti beliau melaksanakannya dan tindakan beliau yang mengqadha puasa Ramadhan pada bulan Sya’ban menunjukkan dibolehkan berpuasa sunat enam Syawal sekali pun seseorang itu memiliki hutang puasa Ramadhan.

Pendapat Kedua: Tidak boleh melakukannya, berdasarkan hadis yang menganjurkan puasa sunat enam Syawal itu sendiri yang telah dikemukakan di awal risalah ini. Hadis tersebut berbunyi: “Sesiapa yang berpuasa Ramadhan kemudian dia mengiringinya dengan enam hari dari bulan Syawal maka seperti ia berpuasa sepanjang tahun.”

Rasulullah saw mensyaratkan “berpuasa Ramadhan” terlebih dahulu, kemudian barulah “mengiringinya dengan enam hari dari bulan Syawal”. Ini menunjukkan puasa sunat enam Syawal hanya dilaksanakan sesudah seseorang itu menggenapkan puasa Ramadhannya. Jika ada puasa Ramadhan ditinggalkan, ia perlu diqadha terlebih dahulu. Kemudian barulah diiringi dengan puasa sunat enam Syawal.

Kalau diperhatikan secara teliti, pendapat yang kedua lebih rajih (kuat); Kerana ianya lebih menepati dalil puasa sunat enam Syawal itu sendiri. Selain dari itu, membayar hutang yang wajib hendaklah didahulukan dari memberi sedekah yang sunat. Ini disokong dengan ayat 133 surah Aali Imran yang dikemukakan sebelum ini, yang menganjurkan kita untuk menyegerakan amal kebajikan. Sudah tentu amal yang wajib lebih perlu disegerakan daripada amal yang sunat.
Namun, sekiranya seorang itu tidak berkesempatan (disebabkan keuzuran) untuk melakukan qadha kemudian berpuasa enam dan dia berkeyakinan akan sempat mengqadhakannya sebelum Ramadhan tahun berikutnya, maka pendapat yang pertama boleh diterima, berdasarkan apa yang dilakukan oleh Aisyah ra.

Menurut Imam An-Nawawi rh, Mazhab Malik, Abu Hanifah, Asy-Syafie, Ahmad dan jumhur salaf dan khalaf mengatakan: “Qadha puasa Ramadhan bagi mereka yang berbuka kerana uzur seperti kedatangan haid dan musafir, maka kewajipan mengqadhanya adalah secara bertangguh (‘ala at-tarakhi), tidak disyaratkan qadha terus apabila boleh melakukannya”. [Syarah Sahih Muslim 8/22].
قال النووي في شرح مسلم: “وَمَذْهَب مَالِك وَأَبِي حَنِيفَة وَالشَّافِعِيّ وَأَحْمَد وَجَمَاهِير السَّلَف وَالْخَلَف: أَنَّ قَضَاء رَمَضَان فِي حَقّ مَنْ أَفْطَرَ بِعُذْرٍ كَحَيْضٍ وَسَفَرٍ يَجِب عَلَى التَّرَاخِي، وَلا يُشْتَرَط الْمُبَادَرَةُ بِهِ فِي أَوَّل الإِمْكَان.”
Menurut Al-Khatib Asy-Syarbini: “Sesiapa yang tertinggal puasa Ramadhan, sunat dia mengqadhakannya secara berturut-turut dan makruh bagi orang yang ada qadha Ramadhan melakukan puasa sunat”. [Mughni Al-Muhtaj 2/181 cet, Darul Kutub Al-Ilmiah, Beirut].

3- Menggabungkan puasa qadha dan puasa enam.

Di antara persoalan yang sering timbul sekitar puasa enam ialah adakah harus menggabungkan di antara dua puasa iaitu puasa qadha dan puasa enam hari di bulan Syawal. Adakah diganjari dengan kedua-dua pahala tersebut dengan puasa yang satu?

Persoalan ini berlaku khilaf di kalangan ulama’, sebahagiannya yang berpendapat tidak boleh mencampurkan niat puasa sunat dengan puasa fardhu yang lain atau dengan puasa sunat yang lain, sekiranya dilakukan maka puasanya itu tidak sah, tidak bagi yang fardhu dan tidak bagi yang sunat.

Ada dikalangan ulama’ Syafi’iyyah berpendapat bahawa ganjaran puasa enam tetap akan diperolehi apabila seseorang berpuasa qadha sekalipun ia tidak berniat menggabungkan kedua-duanya, namun pahala yang diperolehi kurang daripada seorang yang berpuasa kedua-duanya secara berasingan. [Lihat: Hasyiah Asy-Syarqawi ‘Ala Tuhfah At-Tullab 1/428, cet, Darul Ma'rifah, Fatawa Al-Azhar 9/261 Al-Maktabah Asy-Syamilah]

Al-Khatib Asy-Syarbini berkata: “Jika seseorang berpuasa qadha atau puasa nazar atau puasa sunat yang lain di bulan Syawal, adakah dia mendapat pahala sunat (Syawal) atau tidak? Saya tidak mendapati pendapat ulama’ yang menyebut tentangnya, dan yang zahirnya adalah dapat pahala tersebut (pahala puasa yang diniatinya). Namun, dia tidak mendapat pahala sebagaimana yang disebut oleh hadis yang menerangkan tentang kelebihan puasa enam tadi, khasnya mereka yang tertinggal puasa Ramadhan kemudian berpuasa pada bulan Syawal. Ini kerana mereka tidak memenuhi maksud hadis tersebut (menyempurnakan puasa Ramadahan kemudian diikuti dengan puasa enam)”. [Mughni Al-Muhtaj 2/184 cet, Darul Kutub Al-Ilmiah, Beirut]

Setelah dikaji, pandangan ulama’ yang membolehkan puasa dua dalam satu ini, tidak bersandarkan mana-mana dalil al-Qur’an dan al-Sunnah. Mereka juga mengatakan amalan ini hanya mendapat pahala kerana kebetulan berpuasa qadha dalam bulan Syawal, sama seperti pahala sunat tahiyyatul masjid dengan solat fardhu (orang yang terus melakukan solat fardhu apabila masuk ke dalam masjid akan mendapat juga pahala sunat tahiyyatul masjid). Wallahu a’lam.

Oleh itu, lakukanlah dua ibadat puasa ini (fardhu dan sunat) secara berasingan, kerana sebagai seorang hamba yang tunduk kepada Allah SWT, memperbanyakkan amalan taqarrub dengan memisahkan di antara yang menjadi kewajipan dengan yang menjadi galakan (sunat) tentulah lebih menunjukkan kesungguhan diri sebagai seorang hamba yang mencari keredhaan Tuhannya. Ini juga lebih berhati-hati (ahwat) dalam ibadat, serta melakukan ibadat dengan yakin adalah lebih utama (aula), kerana ada pendapat ulama’ mengatakan tidak boleh mencampurkan niat puasa sunat dengan puasa fardhu yang lain atau dengan puasa sunat yang lain.

Sebagai kesimpulan, puasa sunat semata-mata kerana Allah (bukan kerana sakit atau ingin berdiet) mempunyai kelebihan yang besar di sisi Allah swt dan sangat digalakkan oleh Rasulullah saw.
Sebagaimana yang diketahui semua amalan sunat adalah sebagai penampal kepada mana-mana kekurangan dalam amalan fardhu. Puasa enam hari pada bulan Syawal ini pula thabit dari sunnah Rasulullah saw. Sepatutnyalah kita mengambil peluang ini untuk berpuasa enam hari pada bulan Syawal.

Sempurnakan dahulu qadha beberapa hari yang tertinggal, kerana kita tidak tahu apakah hayat dan kesihatan yang ada akan berterusan sehingga kita dapat menunaikannya di masa hadapan.
Bagi orang yang tidak sempat melakukan puasa sunat kerana sibuk dengan puasa wajib diharapkan Allah swt akan memberi ganjaran berdasarkan niat dan azamnya. Sebagaimana sabda Nabi saw:
(( إِذَا مَرِضَ الْعَبْدُ أَوْ سَافَرَ كُتِبَ لَهُ مِثْلُ مَا كَانَ يَعْمَلُ مُقِيمًا صَحِيحًا )) رواه البخاري.
Maksudnya: “Apabila seorang hamba Allah sakit atau musafir (beliau tidak dapat melakukan amalan yang biasa dilakukannya) maka dituliskan baginya pahala seperti amalan yang biasa dilakukannya sewaktu tidak bermusafir dan sewaktu sihat” [Sahih Al-Bukhari no. 2834]

Semoga kita semua diberi taufiq dan hidayah oleh Allah swt ke jalan yang di redhai-Nya serta dapat melaksanakan ibadah puasa enam hari di bulan Syawal ini dengan sempurna. Seterusnya kita dimasukkan ke dalam golongan orang yang mendapat kejayaan dunia dan akhirat. Aamin.
وصلى الله على نبينا محمد وعلى آله وصحبه وسلم تسليما إلى يوم الدين.

Sabtu, 19 September 2009

Salam Lebaran 2009

Eidul Kariim..Eidun Mubarak..!! SubhanAllah..Takbir hari raya mula bergema setelah diisytiharkan tarikh hari raya AidilFitri jatuh pada hari ahad 19 09 2009.
Sungguh tak sangka..pejam celik-pejam celik dah abis bulan puasa.Terasa baru je semalam bersahur dan berterawih.Tapi hari ini bulan yang penuh keberkatan telah pun berlalu.Alangkah terasa kurangnya amalan kebaikan yang telah dilaksanakan..alangkah terasa jahilnya diri ini bila ramadan yang penuh keberkatan tidak diisi sebaik mungkin..Ya Allah sekiranya engkau mentakdirkan ajal ku belum tiba pada tahun hadapan..maka berilah peluang untukku bertemu lagi bulan yang berkat ini..sekiranya ini adalah ramadan yang terakhir buat ku ..maka aku pohon terimalah seadanya amalan yang terbaik setakat kemampuan ku ini..Amiin.
Pada kesempatan ini,saya selaku hamba Allah yang tidak pernah lekang dengan dosa-dosa,menyusun sepuluh jari,dari hujung rambut hingga hujung kaki,external dan internal...ingin mengucapkan Selamat Menyambut Hari Raya Aidilfitri Maaf Zahir Batin buat :
Abah & Ma
Adik-Adik
(Iza,Anah,Cek Dah,Li,Mijah,Ina,amirah)
Pak -Pak Sedara & Mok-mok sedara
Sepupu-sepupu & waris
Atuk dan nenek yang telah kembali ke Rahmatullah
Member-member kat UPM & x-UPM
Pensyarah-pensyarah Fak.Pend.UPM
Pensyarah-pensyarah Fak.Pertanian UPM
Ahli-ahli PMIUPM
Guru-guru di SMAP Kajang
Member-member & Adik-adik SMAP Kajang
Alumni SMAPK
IKRAM
Guru-guru di SMK Hamzah Machang Kelantan
Member-member SMK Hamzah
Guru-Guru di SK KG.Pek (SKKP)
Member-member SKKP
Guru-Guru Tadika
Tuan Guru Ust .Haron Din Al Hafiz
Member-member seperguruan di Darusyyifa,Bangi
Para-para ustaz n ustazah
Trainer-trainer Teambinainsan
(Ustaz Asri & Family)
(Alang & Family)
(Zali & Family)
(Abe Miji & Family)
(Arni,aini,anuar & semua fasi-fasi)
Semua Guru-guru & Staf SMK KOK LANAS
Pelajar-pelajar SMK Kok Lanas
Semua penghantar SMS raya
Semua pihak yang terlibat secara langsung dan tidak langsung.
Di harap anda semua bergembira di hari raya..dan jangan lupa untuk "One Minute For Yourself"..kerana betapa erti syukur perlu diterapkan dari semasa ke semasa di saat kita bergembira orang lain sedang berduka.
Ingatlah Allah di waktu kita senang,Allah akan ingat kita diwaktu susah.
Selamat Hari Raya Aidilfitri Maaf Zahir Batin.









Isnin, 14 September 2009

Sabtu, 12 September 2009

INFO ILMIAH..ANDA PASTI TERUJA..!!

1) Jika anda membaca Al-Quran empat mukasurat sahaja (dua helai) setiap kali selepas sembahyang fardhu anda dapat menamatkan 30 juz dalam masa sebulan.

2) Jika anda membaca Sahih Bukhari 11 mukasurat sahaja pada waktu pagi dan 11 mukasurat sebelum tidur, anda dapat menamatkan bacaan keseluruhan Sahih Bukhari dalam masa 2 bulan sahaja. (Cetakan Dar Al-Salam: 1300 halaman)

3) Jika anda membaca Mukhtasar Sahih Muslim 11 mukasurat sahaja pada waktu pagi, dan 11 mukasurat sebelum tidur, anda dapat menamatkannya dalam masa sebulan sahaja. (CetakanDar Al-Fikr: 670 halaman).

4) Jika anda membaca 45 hadis sahaja setiap kali selepas sembahyang fardhu, anda dapat menamatkan bacaan Bulugul Maram dalam masa seminggu.

5) Jika anda membaca 16 hadis sahaja setiap kali selepas sembahyang fardhu, anda dapat menamatkan bacaan Musnad Ahmad dalam masa setahun sahaja. (50 jilid)

6) Jika anda membaca kitab Syamail Al-Nabi S.A.W oleh Imam Tirmzi, sebanyak 27 mukasurat sehari, anda dapat menamatkannya dalam masa seminggu.

7) Jika anda membaca kitab Al-Adab Al-Mufrad oleh Imam Bukhari, sebanyak 15 hadis sehari, anda dapat menamatkannya dalam masa 3 bulan. Dan jika anda membacanya sebanyak 45 hadis sehari anda dapat menamatkannya dalam masa sebulan sahaja.

8) Jika anda membaca kitab Ahkam Al-Quran oleh Imam Syafie sebanyak 37 mukasurat setiap hari, anda dapat menamatkannya dalam masa 2 minggu.

9) Jika anda menghafal satu rangkap syair sahaja setiap hari daripada kitab Alfiyah Ibn Malik, anda dapat menghafal keseluruhan 1000 rangkap syair Alfiyah dalam masa tidak sampai 3 tahun.

10) Jika anda menghafal dua hadis sehari, anda dapat menamatkan hafalan keseluruhan hadis-hadis Umdatul Ahkam dalam masa 8 bulan.

11) Jika anda membaca dan menghafal satu persoalan feqah sehari, berserta dengan khilaf dan dalilnya, maka dalam tempoh 3 tahun anda sudah menguasai lebih 1000 masalah feqah.

12) Jika anda menghafal 2 rangkap syair sahaja sehari, anda dapat menghafal keseluruhan syair matan Al-Baiquniyyah (Mustalah Hadis) dalam masa tidak sampai 3 minggu.

13) Jika anda menghafal 2 hadis sahaja setiap hari secara konsisten bermula hari ini, percayalah 30 tahun akan datang anda boleh berbangga di hadapan cucu-cucu anda dengan berkata, “Atuk sudah menghafal lebih 20,000 hadis”.

Khamis, 10 September 2009

Alahai..Malunya Tak Puasa

Assalamualaikum..salam ramadan..!!

Amacam dengan puasa anda...ada peningkatan...ada pertambahan keimanan & ketaqwaan..atau masih di takuk lama..??

Apa kata ambik masa "one minute for yourself" untuk check level puasa kita sekarang berada di tahap mana.So,renung-renungkan.

Sebelum saya meneruskan berkenaan tajuk "Alahai ...Malunya tak puasa" apa kata jom sama-sama menonton video kat bawah ni.


video

Amacam..ada bagus..!!

Sebenarnya saya nak bawa satu kisah benar lagi terbukti kesahihannya.Kisah ni berlaku pada 8 September 2009 jam 10 pagi bertempat di makmal MPV SMK Kok Lanas.Tempat saya mengajar sekarang.Boleh dikatakan pelajar yang mengambil subjek ni adalah tingkatan 4, ada yang ok..ada yang k.o gak.Ada yang jenis suka mengata member..ada jenis suka khayal..ada yang bila suruh tulih nota laju jer..tapi bila tanya balik ..apa terjadi.."Tak tau"..itulah jawapan yang agak glamer di kelas ni.

Pada masa tersebut,saya sedang mengajar tajuk ikan hiasan bertelur iaitu ikan barb.

Macam biasa ler..apabila sesi penerangan guru sedang berlangsung pelajar akan memberi respon berbagai.Sebaik sahaja beberapa slaid nota powerpoint ditayangkan..apa lagi keje saya menyoal lah balik apa yang telah diajar.

Tiba-tiba ...saya telah melontarkan satu soalan kepada salah seorang pelajar yang boleh dikatakan selalu buat lawak dalam kelas tersebut.

Saya : Soalan saya ialah "apo beza ike barb jate dengan ike barb tino" (soalan versi kelantan-bermaksud perbezaan ikan barb jantan dan betina).

Dalam keadaan mengelabah membelek nota..beliau menjawab dengan nada selamba..sambil mulut muncung macam Bik Omas dalam cerita Indon.

Pelajar : Ike barb jate..bade dio ramping [badan ramping]..warna menarik.

Saya : Kalu ike barb tino?

Pelajar: Ike barb tino..bade besar[ badan besar]..warna kurang menarik.

Saya : Ok..boleh terima.Bakpo [kenapa] awak kecek [cakap] mace [macam] ada benda jah dale [dalam] mulut.

Pelajar :Tak dok gapo cikgu.

Saya : Mu mari sini.

Pelajar tersebut datang ke depan dalam keadaan selamba tapi gabra.Saya menyuruhnya membuka mulut dan menjelir lidah.Maka berlakulah dialog ini..

Saya : Jelir lidah ..saya nak tengok.Bakpo warna biru nih..make [makan] coklat ko?

Pelajar : Dok[tidak] cikgu.Saya poso hari ni.

Saya : Abis tu ..bakpo lidah tu ada warna..ko make [makan] coklat?Mu poso ko dok ?!

Pelajar : Isyy..poso cikgu.

Saya : Takpo lah duduk semula.

Walaupun saya agak ragu dengan pengakuan tadi..saya buat rilek je lah.

Akan tetapi..satu adegan yang tak ingin didengar dan dilihat ialah...sebaik sahaja pelajar tadi duduk di kerusi..dengan tidak disangka-sangka...tiba-tiba terjatuh dua biji gula-gula dari poket seluar pelajar tadi.Abis satu kelas gelak besar melihat telatah membernya yang kantoi tak puasa.

Apa lagi..pucat ler kawan nih.

Saya : Ha tengok..tuhe [ tuhan] tunjuk terus balasan ore [orang] kecek belawok [menipu] bulan poso nih.

Pelajar : Isyy saya poso cikgu.

Saya : Hek eleh..jatuh coklat mu nak nipu lagi.Mu poso ko dok?Royak betul la.

Pelajar : Dok cikgu..pagi tadi tak sahur...!!

Disebabkan pengakuan tadi..apa lagi kena bebel lah.Banyak hensem muka..sape bagitau kalu tak bangun sahur tak perlu puasa. Alahai..Malunya Tak Puasa.Disebabkan nak elak bende ni berlaku kepada pelajar yang lain..saya terus talipon salah seorang ustaz untuk bagi kaunseling lah.Ingatkan sehari je tak puasa,rupanya dah tiga hari tak puasa.

Sebaik sahaja abis kaunseling..kebetulan masa mengajar ada lagi berbaki 15 minit..apa lagi saya pun pasang video kat atas tadi dan bawah ni..konon suruh bagi insaflah sikit.Nasib lah dah ler kantoi tak puasa..subuh pun tak semaye (solat).

video

Sebaik sahaja ..masa tamat..saya sekali memesan kepada pelajar tadi untuk berpuasa dan mengqada puasa selepas ni.Selepas kejadian tersebut..tiap kali masuk kelas..antara soalan popular " mu poso ko dok".

So..kepada anda semua ambil iktibar daripada kisah ni..kepada cikgu -cikgi..tolong check anak buah..puasa ko tidak..Kita sebagai muslim mesti selalu diberi peringatan.

Ok..selamat meraih rahmat..keampunan..dan kelepasan dari api neraka.Wallahua'lam

Final Match of Ramadan League : Second Half Prediction

Assalamualaikum wbt para penonton,

Tepat jam 12 malam 16 Ramadan 1430 H, bilal meniupkan wisel tanda bermulanya separuh masa kedua perlawanan akhir, Piala Juara-Juara Ramadan di antara Taqwa United dan Nafsu City. Pengkritik dan penganalisa bola sepak tanah air (ustaz-ustaz) telah banyak memberikan pandangan serta komentar yang pedas tentang persembahan longlai pasukan tempatan, Taqwa United dalam tempoh separuh masa pertama perlawanan di konti-konti Masjid berdekatan.

Untuk makluman saudara sekalian,

Taqwa United sedang ketinggalan 3-0 oleh seteru tradisi, Nafsu City. Dua gol daripada penyerang berbisa Nafsu City iaitu Emmanuel Amarah manakala satu lagi gol daripada Carlos Umpat meletakkan pasukan mereka sebelah tangan menggenggam piala teragung buat umat. Strategi 3-4-4 dengan 4 orang striker yang digunakan team Nafsu City sukar dikekang barisan pemain muda United. Barisan pertahanan team tempatan yang diketuai oleh Zikir Selawat dan pemain kelahiran Narathiwat, Wirid Harian lemas dalam asakan rangkaian serangan emas yang dibarisi Roque Syahwat Cruz, Carlos Umpat, Dengki-ho dan Emmanuel Amarah (Pemenang Kasut Emas Liga Juara Ramadan musim lalu dengan 30 gol setiap hari)

Penganalisa berpendapat jurulatih pasukan Taqwa United, Sir Iman DHati perlu melakukan rombakan besar-besaran bukan sahaja dari sudut taktik malahan pemain. Pemain-pemain veteran yang longlai seperti Pose Kosong dan Tido Slalu perlu diganti dengan pemain muda berbakat seperti Ikhlas Sedekah atau Tadarus Quran demi memantapkan jentera tengah pasukan Taqwa United. Pemain-pemain veteran kelihatan tidak bermaya dan gagal mengekang kelincahan Gareth Boros dan Stephen IkutNafsu terutama ketika waktu berbuka dan di pusat membeli-belah di separuh masa pertama.




Begitu juga dengan rangkaian serangan pasukan United yang diterajui Tahjud-Din dan Munajat Malam, MM perlu dikerah untuk beraksi di segenap kotak sejadah bagi mengucar-kacirkan kubu pertahan lawan yang dikawal ketat Jolelon Lagho dan Kolo TidoLajak. Tambahan pula, penyerang berkembar itu perlu mengelakkan diri daripada terus diselimuti kedua-dua tembok besar pasukan Nafsu City itu untuk menjaringkan gol-gol yang diperlukan.

Namun penganalisa tempatan begitu optimis bahawa team Taqwa United mampu mengurang defisit tiga gol lawan dalam separuh masa kedua nanti. Dengan ketiadaan ketua jurulatih pasukan City yang digantung, Iblis dan pembantu jurulatih, Satan, pasukan Taqwa United masih berpeluang merangkul kejuaraan kurniaan Ilahi seterusnya meraikan kemenangan di Aidilfitri.

Sewaktu wawancara bersama Sir Iman DHati, anak buahnya bersemangat mengejar bonus dan ganjaran berlipat kali ganda yang dikurniakan pada 10 minit terakhir permainan. Mereka juga berharap tuah Lailatul Qadar menyebelahi mereka untuk mempertahankan kejuaraan yang dimenangi mereka tahun lalu. Selain itu, beliau juga berharap agar ibrah Nuzul Quran dapat dijadikan tonik kemenangan dan pembakar semangat buat pasukan muda United mengejar impian mereka bergelar Juara.



Oh ! Kelihatan, penyokong pasukan Nafsu City dan Taqwa United sudah mula memenuhi semula tempat duduk masing-masing. Penyokong kedua-dua pasukan bersorak bersungguh-sungguh demi membangkitkan semangat team kesayangan mereka. Team sorak Nafsu City dengan pakaian yang menjolok mata dan mengurangkan pahala manakala team sorak Taqwa United dengan pakaian seorang Muslim sejati juga telah berkumpul di tepi padang untuk terus menghangatkan bahang perlawanan.

Siapakah yang akan memenangi perlawanan berprestij ini? Layakkah team Taqwa United menerima imbuhan pelepasan api neraka seperti yang dijanjikan Ilahi selepas tamat perlawanan? Atau kemenangan akan bertukar tangan kepada pasukan yang berbelanja besar, Nafsu City musim ini ? Jika kemenangan bertukar tangan maka imbuhan kemenangan yang diperolehi akan dijadikan modal oleh Iblis dan Satan untuk terus berbelanja besar pada musim hadapan mengikat pemain-pemain terbaik dunia seterusnya menutup peluang pasukan lain mengejar impian akhirat.


Sama-sama kita saksikan kesudahan perlawan akhir ini.
Sekian dari saya, Hizbullah Awang untuk anda yang masih termenung di luar sana.
Jazakallah
Wassalam

Artikel ini sumbangan :http://afiqizzudin.wordpress.com/2009/09/06/final-match-of-ramadan-league-second-half-prediction/

Jumaat, 4 September 2009

6 Keburukan Kenyang

Sebelum ni..telah dikongsi bersama 10 manfaat lapar.Kini apa kata kita renung pula apa kah keburukan kenyang terutama bila dah terlalu kenyang...jarang sekali bila dah kenyang kita dapat belajar dengan baik..beribadat dengan khusyuk..dan macam-macam lagilah.

Abu Sulaiman ad-Darani telah berkata bahawa sesiapa yang kenyang maka masuklah pada dirinya 6 macam bahaya :


1. Kehilangan rasa manisnya bermunajat kepada Allah

2. Kehalusan memelihara hikmat ( bertindak gopoh-gapah tanpa bijaksana)

3. Terhalang rasa kasih sayang kepada makhluk lain kerana bila kenyang maka lupa pada orang lapar

4. Berat dan malas untuk berbuat ibadat kepada Allah

5. Bertambah keinginan nafsu

6. Orang mukmin sebenar mengelilingi masjid manakala orang kenyang mengelilingi tandas

So ..macam mana nak atasi keburukan diatas..adalah terlebih baik kita makan sekadar kenyang yang boleh memberi kekuatan..macam mana tuh..??

Ikut pesan nabi Muhammad S.A.W...berhenti  makan sebelum kenyang.

Boleh juga ikut petua ulama terdahulu...bahagian perut dibahagi kepada 1/3 untuk makanan..1/3 lagi untuk minuman ..dan 1/3 lagi untuk udara ..supaya boleh bernafas.

Satu lagi petua daripada tuan guru saya..bila selesai makan..melangkah lah sehingga 40 kali langkah..untuk cepat hadam.

Ok ..jaga makan..apa yang paling penting..makanan mestilah halal lagi berkat.

10 Manfaat Lapar

Adakalanya kita lebih suka mengisi perut yang kosong berbanding mengurangkan kapasiti yang sedia ada didalammya..terutama bila puasa ni..tapi tahu tak apa hikmat dan manfaat daripada lapar nih..dah tau dah..? takpelah kalau dah tahu..sebagai peringatan lah..bagi yang belum ambillah manfaat.

1. Menjernihkan hati, mencerdikkan otak serta menerangi penglihatan hati


2. Melembutkan hati yang membolehkan ia dapat merasai kelazatan pengaruh zikir kerana apabila perut kosong boleh menghilangkan kekerasan hati yang menyebabkan zikir dilidah terus meresap dihati yang lembut tanpa ada halangan lagi

3. Merasa kalah dan hina serta menghilangkan perasaan bongkak, terlalu gembira dan kufur nikmat di mana semua sifat tercela ini menjadi penyebab kepada penyimpangan dan kelalaian daripada mensyukuri nikmat Allah

4. Sentiasa ingat kepada bala Allah di dunia dan siksaanNya di akhirat apabila merasai sendiri bagaimana peritnya lapar

5. Mematahkan keinginan nafsu serta menguasainya daripada melakukan maksiat kerana bahan yang menguat dan menambah keinginan nafsu kebanyakannya berasal daripada makanan

6. Mengurangkan tidur dan memudahkan untuk berjaga terutama dalam berbuat ibadat

7. Memudahkan diri untuk menumpukan perhatian dalam beribadat kerana tidak banyak masa dihabiskan untuk menyelesaikan masalah berkaitan dengan makanan

8. Dapat menjaga kesihatan dan selamat daripada pelbagai penyakit yang terbit daripada banyak makan

9. Jimat dalam perbelanjaan harian apabila tidak banyak wang dihabiskan untuk membeli banyak makanan

10. Membolehkan dia mengutamakan orang lain berbanding diri sendiri melalui sedangkan kerana orang lapar lebih memahami masalah dan penderitaan orang lain

Tawaran Hebat Ramadhan

Offer terbaik dari Tuhan…

Ini bukan jualan tahunan Jaya Jusco


Bukan jua jualan borong dari supermarket Mydin

Ini bukan jualan penghabisan stok dari Noor Arfa batik

Bukan jua jualan gudang dari gedung Kamdar

Ini bukan lelongan pasar malam

Juga bukan lelongan barangan seludup dari pihak kastam

Bukan jua jualan barangan reject dari factory outlet

Bukan jualan “gila- gila jual” di bandar kemaman
Bukan kempen “right choice” dari Celcom


Tidak jua kempen ” Time Gold ” dari Time dot Com

Tapi ini tawaran paling hebat dari semua tawaran

Yang pasti nya tiada peyelewengan dan penipuan

Yang ganjaran Nya sangat hebat dan tiada ternilai

Penghasilan amalan nya adalah taqwa

Itulah puasa dan amalan sepanjang Ramadhan

Amalan sunat di beri ganjaran seperti amalan fardhu

Amalan fardhu di janjikan 70 kali pahala

Di bulan ini lah syurga yang sememang nya indah

Di hias agar ia nya semakin indah

Di bulan ini juga di tutup pintu neraka

Di bulan ini juga ada satu malam yang sangat mulia

Yang di kurniakan hanya untuk umat Muhammad jua

Al Qadar nama nya

Malam melipat ganda pahala


Ibarat beribadat 1000 bulan lama nya

Jom kita…. War2 kan offer ini

Bukan di iklan TV3

Bukan juga di siaran radio Era

Tidak juga di dada akhbar

Tapi sebarkan dengan apa cara

Sekurang-kurang nya dengan keluarga kita

Supaya semua nya dapat menafaat nya

Di akhirat sana

Sumber : http://epondok.wordpress.com/2009/09/02/tawaran-hebat-ramadhan/

Ahad, 30 Ogos 2009

PIMPINLAH HATI MENGGUNAKAN AKAL

SEKADAR RENUNGAN
Di sebuah negeri yang melaksanakan dasar 'Membangun Bersama Islam', kerap kali pihak berkuasa tempatan menjalankan pemeriksaan mengejut di premis-premis perniagaan dan kompleks beli-belah, untuk memastikan para pekerja di premis berkenaan menutup aurat.Aku tak pasti berapa jumlah denda yang dikenakan sekiranya didapati melakukan kesalahan, tapi selalunya mereka akan diberi amaran bagi kesalahan pertama, dan didenda jika didapati masih enggan mematuhi garis panduan yang ditetapkan.Lazimnya dalam setiap operasi sebegini, seorang ustaz ditugaskan bersama dengan para pegawai pihak berkuasa tempatan. Tugasnya adalah untuk menyampaikan nasihat secara berhemah, kerana hukuman dan denda semata-mata tidak mampu memberi kesan yang mendalam.
Dalam satu insiden, ketika operasi yang dijalankan sekitar 2005, seorang gadis yang bekerja di salah satu lot premis perniagaan di Pasaraya Billion telah didapati melakukan kesalahan tidak menutup aurat.Maka dia pun kena denda la...setelah surat saman dihulurkan oleh pegawai PBT, ustaz ni pun bagi la nasihat, "..lepas ni diharap saudari insaf dan dapat mematuhi peraturan..peraturan ni bukan semata-mata peraturan majlis perbandaran, tapi menutup aurat ni termasuk perintah Allah. Ringkasnya, kalau taat segala perintahNya, pasti Dia akan membalas dengan nikmat di syurga..kalau derhaka tak nak patuhi perintahNya, takut nanti tak sempat bertaubat, bakal mendapat azab di neraka Allah. Tuhan Maha Penyayang, Dia sendiri tak mahu kita campakkan diri ke dalam neraka...
"Gadis tersebut yang dari awal mendiamkan diri, tiba-tiba membentak "Kalau Tuhan tu betul-betul baik, kenapa buat neraka ? Kenapa tak boleh sediakan syurga je? Macam tu ke Tuhan Maha Penyayang?"
Mungkin dari tadi dia dah panas telinga, tak tahan dengar nasihat ustaz tu.. dah la hati panas kena denda sebab dia tak pakai tudung.Ustaz tu terkedu sekejap. Bahaya budak ni. Kalau dibiarkan boleh rosak akidah dia.Setelah habis gadis tu membebel, ustaz tu pun jawab: "Dik, kalau Tuhan tak buat neraka, saya tak jadi ustaz. Berapa sen sangat gaji saya sekarang. Baik saya jadi tokey judi, atau bapa ayam .. hidup senang, lepas mati pun tak risau sebab gerenti masuk syurga. Mungkin awak ni pun saya boleh culik dan jual jadi pelacur. Kalau awak nak lari, saya bunuh je. Takpe, sebab neraka tak ada. Nanti kita berdua jumpa lagi kat syurga..Kan Tuhan tu baik?"
Gadis tu terkejut. Tergamak seorang ustaz cakap macam tu?Sedang dia terpinga-pinga dengan muka confused, ustaz tu pun jelaskan:"perkara macam tadi akan berlaku kalau Tuhan hanya sediakan syurga. Orang baik,orang jahat, semua masuk syurga..maka apa guna jadi orang baik? Jadi orang jahat lebih seronok.
Manusia tak perlu lagi diuji sebab semua orang akan 'lulus' percuma. Pembunuh akan jumpa orang yang dibunuh dalam syurga..perogol akan bertemu lagi dengan mangsa rogol disyurga..lepas tu boleh rogol lagi kalau dia nak.. takde siapa yang terima hukuman. Sebab Tuhan itu 'baik'. Adakah Tuhan macam ni yang kita nak? Awak rasa, adil ke?"; tanya ustaz"Ah..mana adil macam tu. Orang jahat takkan la terlepas camtu je.." rungut si gadisUstaz tersenyum dan menyoal lagi: "Bila tuhan tak adil, boleh ke dianggap baik?"Gadis tu terdiam.
Ustaz mengakhiri kata-katanya: "Adik, saya bagi nasihat ni kerana kasih sesama umat Islam. Allah itu Maha Penyayang, tapi Dia juga Maha Adil. Sebab tu neraka perlu wujud. Untuk menghukum hamba-hambaNya yang derhaka, yang menzalimi diri sendiri dan juga orang lain. Saya rasa awak dah faham sekarang. Kita sedang diuji kat atas dunia ni. Jasad kita bahkan segala-galanya milik Allah, maka bukan HAK kita untuk berpakaian sesuka hati kita. Ingatlah; semuanya dipinjamkan olehNya, sebagai amanah dan ujian..semoga kita dapat bersabar dalam mentaati segala perintahNya, untuk kebaikan diri kita jugak”
Sekian
* Article ini dikirimkan melalui e-mail. Menarik untuk dikongsi bersama. Wallahu ‘Alam
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Alunan Penyejuk Hati