Halaman

Khamis, 10 September 2009

Alahai..Malunya Tak Puasa

Assalamualaikum..salam ramadan..!!

Amacam dengan puasa anda...ada peningkatan...ada pertambahan keimanan & ketaqwaan..atau masih di takuk lama..??

Apa kata ambik masa "one minute for yourself" untuk check level puasa kita sekarang berada di tahap mana.So,renung-renungkan.

Sebelum saya meneruskan berkenaan tajuk "Alahai ...Malunya tak puasa" apa kata jom sama-sama menonton video kat bawah ni.


video

Amacam..ada bagus..!!

Sebenarnya saya nak bawa satu kisah benar lagi terbukti kesahihannya.Kisah ni berlaku pada 8 September 2009 jam 10 pagi bertempat di makmal MPV SMK Kok Lanas.Tempat saya mengajar sekarang.Boleh dikatakan pelajar yang mengambil subjek ni adalah tingkatan 4, ada yang ok..ada yang k.o gak.Ada yang jenis suka mengata member..ada jenis suka khayal..ada yang bila suruh tulih nota laju jer..tapi bila tanya balik ..apa terjadi.."Tak tau"..itulah jawapan yang agak glamer di kelas ni.

Pada masa tersebut,saya sedang mengajar tajuk ikan hiasan bertelur iaitu ikan barb.

Macam biasa ler..apabila sesi penerangan guru sedang berlangsung pelajar akan memberi respon berbagai.Sebaik sahaja beberapa slaid nota powerpoint ditayangkan..apa lagi keje saya menyoal lah balik apa yang telah diajar.

Tiba-tiba ...saya telah melontarkan satu soalan kepada salah seorang pelajar yang boleh dikatakan selalu buat lawak dalam kelas tersebut.

Saya : Soalan saya ialah "apo beza ike barb jate dengan ike barb tino" (soalan versi kelantan-bermaksud perbezaan ikan barb jantan dan betina).

Dalam keadaan mengelabah membelek nota..beliau menjawab dengan nada selamba..sambil mulut muncung macam Bik Omas dalam cerita Indon.

Pelajar : Ike barb jate..bade dio ramping [badan ramping]..warna menarik.

Saya : Kalu ike barb tino?

Pelajar: Ike barb tino..bade besar[ badan besar]..warna kurang menarik.

Saya : Ok..boleh terima.Bakpo [kenapa] awak kecek [cakap] mace [macam] ada benda jah dale [dalam] mulut.

Pelajar :Tak dok gapo cikgu.

Saya : Mu mari sini.

Pelajar tersebut datang ke depan dalam keadaan selamba tapi gabra.Saya menyuruhnya membuka mulut dan menjelir lidah.Maka berlakulah dialog ini..

Saya : Jelir lidah ..saya nak tengok.Bakpo warna biru nih..make [makan] coklat ko?

Pelajar : Dok[tidak] cikgu.Saya poso hari ni.

Saya : Abis tu ..bakpo lidah tu ada warna..ko make [makan] coklat?Mu poso ko dok ?!

Pelajar : Isyy..poso cikgu.

Saya : Takpo lah duduk semula.

Walaupun saya agak ragu dengan pengakuan tadi..saya buat rilek je lah.

Akan tetapi..satu adegan yang tak ingin didengar dan dilihat ialah...sebaik sahaja pelajar tadi duduk di kerusi..dengan tidak disangka-sangka...tiba-tiba terjatuh dua biji gula-gula dari poket seluar pelajar tadi.Abis satu kelas gelak besar melihat telatah membernya yang kantoi tak puasa.

Apa lagi..pucat ler kawan nih.

Saya : Ha tengok..tuhe [ tuhan] tunjuk terus balasan ore [orang] kecek belawok [menipu] bulan poso nih.

Pelajar : Isyy saya poso cikgu.

Saya : Hek eleh..jatuh coklat mu nak nipu lagi.Mu poso ko dok?Royak betul la.

Pelajar : Dok cikgu..pagi tadi tak sahur...!!

Disebabkan pengakuan tadi..apa lagi kena bebel lah.Banyak hensem muka..sape bagitau kalu tak bangun sahur tak perlu puasa. Alahai..Malunya Tak Puasa.Disebabkan nak elak bende ni berlaku kepada pelajar yang lain..saya terus talipon salah seorang ustaz untuk bagi kaunseling lah.Ingatkan sehari je tak puasa,rupanya dah tiga hari tak puasa.

Sebaik sahaja abis kaunseling..kebetulan masa mengajar ada lagi berbaki 15 minit..apa lagi saya pun pasang video kat atas tadi dan bawah ni..konon suruh bagi insaflah sikit.Nasib lah dah ler kantoi tak puasa..subuh pun tak semaye (solat).

video

Sebaik sahaja ..masa tamat..saya sekali memesan kepada pelajar tadi untuk berpuasa dan mengqada puasa selepas ni.Selepas kejadian tersebut..tiap kali masuk kelas..antara soalan popular " mu poso ko dok".

So..kepada anda semua ambil iktibar daripada kisah ni..kepada cikgu -cikgi..tolong check anak buah..puasa ko tidak..Kita sebagai muslim mesti selalu diberi peringatan.

Ok..selamat meraih rahmat..keampunan..dan kelepasan dari api neraka.Wallahua'lam

1 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Alunan Penyejuk Hati